איך יוצרים זמן איכות עם הילדים?

זמן איכות עם הילדים

תוכן עניינים

להקפיד על זמן איכות עם הילדים

אני זוכר שבמפגש אחד בהדרכה ההורית הורה שאל אותי: רון, תכל'ס, מה המטרה של זמן איכות? לא שהוא התנגד, הוא פשוט ניסה להבין למה אני כל כך דבק בכך. אומר כבר כאן בפתיח המאמר שלזמן איכות בין הורים לילדים ישנה חשיבות מבכל הבחינות. רגשית, חברתית וגם פסיכולוגית.

יותר מזה? בואו נדבר מחקרית. במחקר ממש מרתק שנעשה באוניברסיטת הרווארד עקבו אחרי כ-700 אנשים ומה שמיוחד בו הוא שעקבו אחריהם במשך 80 שנים. המחקר החל ב-1938 כשהנחקרים היו בני 19 בלבד, ובחנו משתנים שונים כמו אינטליגנציה, משתנים גופניים, בריאות, מחלות תורשתיות ועוד.

באו וראו שיחסים משמעותיים שהיו לנבדקים, היוו כאחד מן הגורמים המשמעותיים ביותר למדד האושר שלהם. יותר מאשר כסף, ויותר מאשר הצלחה בעבודה. 

כלומר, כשבאו לבדוק ושאלו מהו המתכון לאושר, המחקר שנערך לאורך עשרות שנים, ביסס טיעון מרכזי כי יחסי משמעותיים הם אחד מן היסודות החשובים ביותר לאושר שלנו. לאלו מכם שמעוניינים במידע נוסף, יש ממש אתר רשמי של הרווארד בנושא הזה.

ובוא נסתכל מה גורם לנו כאנשים מבוגרים, להיות מאושרים. אני יכול להגיד שאני מאוד נהנה מהצלחה כזאת או אחרת. אבל כשאני נפגש עם מישהו שיש לי איתו יחסים משמעותיים, או כשאני מגיע הביתה ורואה שיש לי משהו יותר משמעותי לומר מ"לסדר את החדר" או "לבוא לאכול" כמו רגשות, אכפתיות או מה קרה במהלך היום, אני מרגיש הרבה יותר מסופק.

להיות ביחד

אציין את מה שכולנו יודעים: בזמן הנוכחי יש לכולם קשרים חברתיים רבים דרך המדיות החברתיות השונות. אולם בפועל, מחקרים מראים שיותר ויותר אנשים מעידים על תחושת בדידות.

אני אומר, הורים, זה הזמן להחליט שמקדישים זמן אמיתי וממשי לקשר עם הילדים.

זה הזמן שלנו ההורים להניח את הניידים, להפסיק לגלול באינסטגרם, ביוטיוב או באפליקציות החדשות. להניח את המסך הכל כך ממכר בצד, ולהקדיש את הזמן היקר הזה לילדיכם.

וזה תופס גם לגבי הילדים, כל שכן בני ובנות נוער; לשים את הנייד בצד, ולמצוא עיסוק שהוא כולו שלכם (ובעיקר שלהם).

קשר משמעותי בינינו לבין ילדינו מסייע לשמר את הריאות הפסיכולוגית, הרגשית והחברתית. הוא מגשר בינינו לבין ילדינו. הוא מאפשר לנו לבקש מהם דברים שייתכן והיו מתקבלים בתחושת 'אנטי' אילו היינו מרוחקים מעט.

מה עושים במהלך זמן האיכות עם הילדים?

אם תשאלו אותי, הדבר הראשון שאנחנו עושים איתם, הוא שאנחנו פשוט מתקשרים איתם. מדברים איתם. עושים יחד איתם את מה שעושה להם טוב. במאמר אחר שכתבתי, ציינתי שיש הבדל משמעותי בין נוכחות הורית לבין זמן איכות הורי.

זמן איכות עם הילדים הוא הזדמנות נהדרת לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות. להיות שם עם ילדינו.

את זמן האיכות שלכם הקדישו ל'מודלינג'. הוו להם דוגמה. תראו להם איך מתקשרים, כל הג'סטות הקטנות שהן כל כך משמעותיות.

זה יכול להיות בזמן שאתם הולכים ביחד לתערוכת רכבים שהילד שלכם כל כך אוהב, או בזמן שהולכים לפסטיבל אוכל שהבת שלכם כל כך רצתה ללכת אליו. האופן שבו אתם עוזרים אחד לשני, קשובים אחד לשני.

חשוב: את זמן האיכות שלכם אתם לא מנצלים כדי לדבר על לימודים, על מטלות או היבטים חינוכיים כאלו ואחרים. זה פשוט זמן לבלות ביחד. כשילדיכם נמצאים יחד אתכם בזמן שהוא כולו איכות וכיף, הרי שהם הרבה יותר נכונים להקשיב. מבלי שהם שמים לב, הם הרבה יותר קשובים אליכם ואל הדרכים והאופנים שבהם אתם נוהגים.

עוד חשוב: בנוסף, זוהי עת להתייחס באופן פרטני למה שהילד אוהב ומתעניין בו. לעודד אותו ללמוד דברים נוספים על עצמו, לפתח את עצמו.

הזדמנות לייצר זיכרונות משותפים

הגיע החופש הגדול? או אפילו סוף השבוע? אני יודע שמדובר בזמנים שיכולים להיות מאתגרים, כל שכן להורים לילדים קטנים. ועם זאת, זכרו כי זוהי הזדמנות נהדרת ליצור זיכרונות משותפים חדשים.

זיכרונות משותפים ילוו אתכם ואת ילדיכם לכל החיים. הם יכולים להשפיע ולעצב.

אתם לא מוכרחים לחפש אחר אטרקציות יקרות שכרוכות בנסיעה ארוכה; אפילו לפתוח משחק קלפים או קופסה בפינת האוכל ולשחק עד השעות הקטנות של הלילה.

רוח התחרותיות הכיפית, היכולת לשחק יחדיו. אני פעמים רבות משבח את הפעילויות החברתיות עם הילדים. לא תאמינו כמה שמשחק הוא הזדמנות פז להקנות לילדים דוגמה ולפתח אצלם את המיומנויות החברתיות והרגשיות.

להנחיל ולחזק ערכים משפחתיים

מה שמביא אותי לנקודה האחרונה העוסקת בחיזוק הערכים המשפחתיים שלנו.

זמן איכות עם הילדים הוא זמן שמאפשר לנו להעביר ערכים, תרבות משפחתית, מסורת ומודלים של למידה מההורה אל הילד.

זמן איכות מהווה יסוד מאוד חשוב בבניית יחסים בריאים, בהתפתחות האישית של ילדינו. יש לנו הזדמנות פז להשפיע.

אני ממליץ לעזוב הערות שווא כמו "למה אתה הולך עם החברים האלו" או "תצא כבר מהמחשב" או "טיק טוק הזה זה הכל שטויות". הערות שליליות נשים בצד, ונדגיש רק את הדברים החיוביים שאנחנו רוצים להדגיש.

זו יכולה להיות ארוחה שנבשל עבור עמותה שמגישה אוכל חם למשפחות נזקקות. או אולי פעילות ספורטיבית שאתם עושים כמשפחה. טיול משותף שבו כולם עוזרים לכולם וצולחים את האתגר הפיזי.

עצרו, עבדו על יחסים משמעותיים ובריאים. ואני מבטיח לכם, שגם אם בהתחלה זה ישתבץ כמשימה בלוח הזמנים, אט-אט זה יהפוך להרגל שלא תהיו מסוגלים ללכת אחורה 🙂 

שליחת שאלה

רוצים לדעת כיצד ניתן לחולל שינוי כבר מן המפגש השלישי?

התקשרו אלי: 050-9990416, או תארו לי את המקרה כאן ואשוב אליכם בהקדם:

מכירים הורים שיוכלו להיעזר במידע? שתפו אותו איתם :)

לשיחת ייעוץ ראשונית:

לשיחת ייעוץ ראשונית:

השארת פניה מהירה:

התייעצו איתי

השאירו פניה